Veronika Eberhart

9 is 1 and 10 is none

16.09.-29.10.2017


Opening: 15.09.2017, 7pm
Curated by: Roman Grabner
Venue: studio

Again in her latest work, the artist Veronika Eberhart translates theoretical reflections on socio-political changes, feminist issues and economic constraints into a complex arrangement composed of performance, video, sound and installation. At the heart of her presentation is a 22-minute film entitled 9 is 1 and 10 is none, in which she picks up on ideas from the Italian-American philosopher Silvia Federici’s pioneering book Caliban and the Witch.

 

Using the figure of the witch, Federici traces the disciplining and “domestication” of women over the centuries, placing this process within the context of capitalist socialisation. Rather than seeing the persecution of witches as a relic of the feudal world, she understands it as an organised form of subjugation of the body aimed at increasing production and controlling reproduction (of the workforce), and hence a structural mechanism in the development and implementation of capitalism. For Federici, however, it was also essentially women who protested against the enclosure of common land, the disciplining of the body and the functionalisation of sexuality. In this way, the figure of the witch becomes a symbol of resistance against the spread of capitalism and its forms of exploitation.

 

Against this background, Veronika Eberhart has examined art-historical depictions of witches and their propaganda content. She has transferred a drawing by Hans Baldung Grien into an abstract spatial sculpture whose colours also correspond with the central elements of the film. Here an abandoned wood workshop serves as a setting for the performative appropriation of former integral working processes as well as the re-staging of depictions of witches from various centuries. Balanced between gestures drawn from working processes, art-historical poses, and a dancing measurement of space, her choreography of movements transcends time and place and accentuates the question of continuities in the merging of the body, sexuality and capitalism.

About the studio

The studio of the Neue Galerie served from the 1990s to 2010 as a platform for young Austrian artists who were not yet fully established in the art business after graduation, finding themselves at the outset of their career.

From 2017 this essential mechanism for the promotion and documentation of young art will be reintroduced in the Joanneum Quarter.

[Translate to English:] Die Künstlerin Veronika Eberhart übersetzt auch in ihrer neuesten Arbeit theoretische Reflexionen über soziopolitische Veränderungen, feministische Fragestellungen und ökonomische Zwänge in ein komplexes Arrangement aus Performance, Video, Sound und Installation. Im Zentrum ihrer Präsentation steht die 22-minütige Filmarbeit 9 is 1 and 10 is none, in der sie Überlegungen der italienisch-amerikanischen Philosophin Silvia Federici aus ihrem bahnbrechenden Buch Caliban und die Hexe aufgreift.

 

Federici zeichnet anhand der Figur der Hexe die Disziplinierung und „Domestizierung“ der Frau durch die Jahrhunderte nach und stellt diese in den Kontext kapitalistischer Vergesellschaftung. Sie sieht in der Hexenverfolgung kein Überbleibsel aus der feudalen Welt, sondern eine organisierte Form der Unterwerfung des Körpers zur Steigerung der Produktion und zur Kontrolle der Reproduktion (von Arbeitskraft) und damit einen strukturellen Mechanismus bei der Herausbildung und Durchsetzung des Kapitalismus. Für Federici waren es im Wesentlichen aber auch Frauen, die gegen die Einhegung von gemeinschaftlich verwaltetem Land, gegen die Disziplinierung des Körpers und die Funktionalisierung der Sexualität aufbegehrten. Die Figur der Hexe wird ihr somit zu einem Symbol für den Widerstand gegen die Ausbreitung des Kapitalismus und seiner Ausbeutungsformen.

 

Vor dieser Folie hat sich Veronika Eberhart mit den kunsthistorischen Darstellungen von Hexen und ihrem propagandistischen Gehalt auseinandergesetzt. Sie hat eine Zeichnung von Hans Baldung Grien in eine abstrakte Raumplastik übersetzt, deren Farben wiederum mit zentralen Elementen des Films korrespondieren. In diesem dient ihr eine aufgelassene Holzwerkstatt als Setting für die performative Aneignung ehemaliger integraler Arbeitsprozesse sowie der Re-Inszenierung von Hexendarstellungen unterschiedlicher Jahrhunderte. Die Choreografie der Bewegungen zwischen Gesten von Arbeitsabläufen, kunsthistorischen Posen und tänzerischer Vermessung des Raumes transzendiert Zeit und Ort und akzentuiert die Frage nach Kontinuitäten der Verquickung von Körper, Sexualität und Kapitalismus.

Gallery

Neue Galerie Graz

Joanneumquarter, access Kalchberggasse
8010 Graz, Österreich
T +43-316/8017-9100
joanneumsviertel@museum-joanneum.at

 

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