Max Peintner: Take off

Perception in the technological era

04.03.-28.03.2000 10:00-18:00


Curated by: Christa Steinle, Peter Weibel

Max Peintner, who was born in 1937 in Hall in Tirol and now lives in Vienna, first worked as an author of books on architectural history. Since 1969 he has been involved with the fine arts, mainly as a graphic artist and painter. His works from the seventies are predominantly large-format, futuristic visions, precise realistic representations of unreal panoramas portrayed in a superrealistic way, whilst these panoramas anticipate the world of cyberspace and fully mediatised surrounding. From this insight into the technical explosion of a civilisation based on machines he developed, again avant la lettre, an ecological criticism of society. Hence the central theme of his fantastical worlds is the destruction of nature and the environment. Just as he once drew the technical dreams of man, he now shows the nightmares. From 1976 on he abandoned his criticisms of civilisation and, on the basis of Mach's research and in the tradition of Berkeley (esse est percipi), dedicated himself to the portrayal of visual experiences and the perception and illustration of visually non-perceivable things such as wind in the face. Observing the world led to an observation of the media. His criticisms of the world of media and perception via technical means led to the examination of the mechanisms of natural perception in the onlooker. Self-perception and the perception of the world overlap.

 

So Peintner also interpreted his landscapes as dream-like visions, from which one could infer the character of the dreamer. From the late seventies onwards Peintner has also used oil pastels. In order to effectively convey the contents, philosophical reflections always accompany Peintner's drawings and paintings. Since the eighties, one of his chief themes has been self-presentation, repeatedly within the context of the phenomenon of perception.
For Peintner, self-portrayal is an appropriate medium for the portrayal of the perceived environment and how it is technologically implemented in cyberspace. His endeavours are an attempt at an analytical representation of the feelings and sensations of the I, in the shape of a reproduction of the I. The Neue Galerie dedicates an exhibition in the Graz Künstlerhaus to an extensive retrospective of the work of this important Austrian artist.
Peter Weibel

[Translate to English:] Einzelausstellung / Solo exhibitions:

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[Translate to English:] 1972: 14 mal 14, Kunsthalle Baden-Baden
Galerie Grünangergasse 12, Wien
1974: Galerie Buchholz, München
Galerie Heike Curtze, Düsseldorf
1977: Galerie Bloch, Innsbruck
Galerie Heike Curtze, Wien und Galerie Heike Curtze, Düsseldorf (Wahrnehmung)
Galerie Peter Bloch, Innsbruck
Galerie Würthle, Wien (mit Kurt Kocherscheidt)
1986: Vertreter Österreichs auf der Biennale Venedig mit dem Generalthema "Kunst und Wissenschaft" (mit Karl Prantl)
1987: Museumspavillon im Mirabellgarten, Salzburg (Bilder bei geschlossenen Augen / Selbstbildnisse / Beieinander liegen)
1988: Galerie Ulysses, Wien (Selbstbildnisse / Das nächste Nahe / Klettern)
1989: Galerie Clairefontaine, Luxemburg
1991: Zentrales Künstlerhaus des Künstlerverbandes der UdSSR, Moskau (Flügel und Feuer)
Kulturhaus Graz (Sinneswerkzeug - Kunst als Instrument; im Rahmen des steirischen herbstes (mit Bernhard Leitner und Alfons Schilling)
1993: Galerie im Taxispalais, Innsbruck (Im Paradies)
1997: Galerie im Traklhaus, Salzburg (Die weißen Flecken auf der Karte; in Zusammenarbeit mit den Salzburger Landessammlungen Rupertinum)
Künstlerhaus Klagenfurt (Zum Greifen nah)
Galerie 3, Klagenfurt
1999: RLB Kunstbrücke, Innsbruck (Licht und unsichtbare Nacht)

[Translate to English:] Ausstellungsbeteiligungen (Auswahl) / Selected group exhibitions:

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[Translate to English:] 1972: Fetisch Jugend - Tabu Tod, Frankfurter Kunstverein und Kunsthalle Kiel
1973: The Austrian Exhibition, Richard Demarco Gallery, Edinburgh und Institute of Contemporary Arts, London
1973-75: Gemeinschaftsausstellungen der Galerie Grünangergasse 12, Wien
1974: Zeichnungen der österreichischen Avantgarde, Galerie im Taxispalais, Innsbruck; Palais Thurn und Taxis, Bregenz; Bündner Kunsthaus, Chur; Galerie Stampa, Basel; Städtische Kunstsammlungen, Ludwigshafen; Museum Schloß Morsbroich, Leverkusen; Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz
1975: Architectural Studies and Projects, The Museum of Modern Art, New York
1976-77: Gemeinschaftsausstellungen der Galerie Schapira & Beck, Wien
1977: documenta 6, Kassel
1978: Positionen der Zeichnung in Österreich heute, Kunsthalle Baden-Baden und Neue Galerie, Linz
1982: Die Handzeichnung der Gegenwart II, Staatsgalerie Stuttgart
1984: Arte Austriaca 1960-84, Galleria d'Arte Moderna, Bologna
1985-86: Innovativ, Kulturhaus Graz und Moderne Galerie Rupertinum, Salzburg
1988: Peinture et Dessin en Autriche, Musée Cantonal des Beaux-Arts, Lausanne
1989: Land in Sicht, Mücsarnok, Budapest
Wien-Wien 1960-1990, Museum für Moderne Kunst, Bozen und Palazzo della Permanente, Mailand
Regard sur 150 Tableaux, Musée Cantonal des Beaux-Arts, Lausanne
1992: Identität:Differenz, Tribüne Trigon, Graz
Art Tirol, Galerie der Österreichischen Botschaft, Washington; Fine Arts Center der Bowling Green State University, Ohio; 479 Gallery, New York; Museum of Fine Arts der University of Arizona, Tucson; Cullen Center, Houston; Montcalm Gallery, Hul-Quebec
Körpernah, Galerie Krinzinger, Wien und Galerie ak Hans Sworowski, Frankfurt am Main
1996-97: Austria im Rosennetz, Österreichisches Museum für angewandte Kunst, Wien und Kunsthaus Zürich
Jenseits von Kunst, Ludwig Museum Budapest und Neue Galerie am Landesmuseum Joanneum, Graz
1997: Über die Berge, Rabalderhaus, Schwaz
Art Tirol, Stadtmuseum für Grafik, Bruneck
1997-98: Alpenblick, Kunsthalle Wien
1998: arttirol 98, Kunst aus Tirol, Südtirol und dem Trentino, Tirolbüro, Brüssel
Mobilität, Palais Liechtenstein, Feldkirch
Voorbij de Kunst, Museum van Hedendaagse Kunst, Antwerpen
1998-99: Landschaft, Galerie 3, Klagenfurt
1999: Archipelago, Architettura Sperimentale 1959-1999, Palazzo Fabroni Arti Visive Contemporanee, Pistoia

[Translate to English:] Buchveröffentlichungen / Publications:

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[Translate to English:] Otto Wagner - Unbegrenzte Großstadt. Beginn der modernen Architektur (mit Heinz Geretsegger). Salzburg und Wien 1964, 1978, 1983 und 1986; London 1979; New York 1979; Brüssel 1984; Tokyo 1984; Mailand 1985 (Österreichischer Literaturstaatspreis).
Ewigkeit im Tagbau, Linz 1977.
Bilderschrift, Salzburg und Wien 1984, 85.
Krieg nach dem Sieg. Salzburg und Wien 1995.

[Translate to English:] Jüngstes Fernsehporträt / Latest television portrait:

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[Translate to English:] Max Peintner. Ein Film von Teresa Andreae. In: Artgenossen, ORF 2, Oktober 1997 und 3Sat, November 1998.

Exhibition Catalogue:
A catalogue with texts by Max Peintner and Peter Weibel, with many illustrations in coulour as well as b/w will be published by Hatje Cantz.

Neue Galerie Graz

Joanneumquarter, access Kalchberggasse
, Österreich

 

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